Quick Q&A met Rien Hess

vrijwilligers

‘Blijf nieuwsgierig. Het is iets leuks en iets noodzakelijks.’

Wanneer ben je begonnen bij de bibliotheek?

In 2013. Via het UVV hoorde ik dat ze vrijwilligers nodig hadden om computercursussen te geven. In die tijd gaven we nog klassikaal computerles. Nu werk ik op dinsdag voor het Digicafé in de Centrale Bibliotheek. Het Digicafé is een inloopspreekuur voor mensen die vragen hebben over hun computer, telefoon en andere digitale apparatuur. En ik heb ook meegeholpen met de Coronacheck app. Toen het artikel over die QR-code in de krant stond, liep het storm in de bibliotheek. Ik heb vragen beantwoord, bij mensen de app geïnstalleerd of een print gemaakt van hun QR-code. Die ging dan netjes opgevouwen in een mapje mee naar huis.

Welke mensen kom je zoal tegen bij de workshops en activiteiten?

Het zijn meestal wat oudere mensen. Kijk, in de jaren 80 kreeg ik via mijn werkgever mijn eerste computercursus. Maar mensen die niet zijn opgegroeid met computers of het nooit nodig hebben gehad, lopen nu vast. Er was een keer bezoeker die had een laptop meegenomen…en een printer, met stekker en alles, geen tafelmodelletje, een grote printer in een boodschappentas. Of ik wilde helpen met printen. En een meneer met twee mobiele telefoons ‘met deze wil ik bellen en met die andere internetten’. Ik hem uitgelegd dat hij met allebei kan bellen, maar hij wilde het liever toch op zijn eigen manier. Ik heb hem naar een telefoonwinkel doorverwezen om zijn abonnementen te laten uitzoeken, maar hij ging eerst naar huis. Even uitrusten.

Hoe pak je de ondersteuning aan?

Ik luister naar de mensen. Spelenderwijs ga ik aan die knoppen zitten en laat ik zien dat het niet kapot kan gaan. Als de weerstand weg is, biedt het mij ruimte iets nieuws te laten zien. Bijvoorbeeld wat je met de website van het openbaar vervoer kan, zoals OV9292.nl. Of hoe je vaste links kunnen maken, bijvoorbeeld naar vervoer op maat van Trevvel. Ik doe het eerst voor en dan stimuleer ik hen om het zelf te proberen. En ik geef feedback als het is gelukt. Er gaat dan een wereld voor hun open. Mensen zijn hartstikke blij met die hulp. Ik zie mensen opbloeien.

Wat is belangrijk bij het omgaan met digitale apparatuur?

Goed administreren. Je moet van tevoren besluiten waar je belangrijke documenten bewaart op de computer, zodat je ze kunt terugvinden. En het is belangrijk om je inloggegevens en wachtwoorden goed te administreren. Ik heb weleens iemand gehad die met een schoenendoos met briefjes met codes aankwam. En waar het van was, stond er natuurlijk niet bij. Ja, zie daar maar eens uit te komen.

Wat doe je graag in je vrije tijd?

Ik fotografeer al 40 jaar. En in dit vak is ook de digitale omslag geweest. In 1998 bezocht ik een fotografiebeurs in Keulen. Daar zag ik voor het eerst een digitale camera. Tot die tijd was ik gewend mijn eigen foto’s af te drukken in de donkere kamer. Ik wist niet wat ik zag. In de trein terug naar Rotterdam dacht ik gelijk ‘daar moet ik induiken’.

Heb je nog een tip voor de samenleving in deze digitale tijd?

Blijf nieuwsgierig! Het is iets leuks en iets noodzakelijks.

Als we die digitale tijd niet hadden gehad, was het nog meer chaos geweest. Je kan de tijd niet ontkennen. De ontwikkeling gaat door.

Dit interview heb ik gehouden voor Bibliotheek Rotterdam. Mocht je interesse hebben in een rol als vrijwilliger, kijk op https://www.bibliotheek.rotterdam.nl/werkenbij/vrijwilligers

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *